torsdag den 3. marts 2011

Det fælles tredje

Vi har i dag i pædagogik lært om det fælles tredje.
Det fælles tredje er når man ud fra hver sin position forholder sig til samme emne, en leg, aktivitet, følelse eller konflikt. Det sker at mennesker, to eller flere er sammen om en oplevelse eller en opgave der skal udføres. Noget som vedrører disse personer og deres indbyrdes relationer, en ting som er set udenfor. Det fælles tredje.
Det er igennem det fælles tredje at vi ”forhandler” os frem til et fælles sprog for følelser, ting, begivenheder og fornemmelser.
Vores gensidige opdragelse og opdagelse af hinanden bygger på, at vi forholder os til et fælles tredje. Vi har altid forskellige positioner i forhold til den verden vi lever i og virker i (det fælles tredje). Når vi mødes i et forsøg på at udforske og identificere et fælles tredje, så er vi med til at påvirke hinandens mentale og personlige udvikling.
(Andersen, Flemming ”Relationen, det fælles tredje og det personlige narrativ” fra bogen Ritchie, Tom (red.)Relationer i teori og praksis s. 186-188)

Eks: Maria er en pædagog som arbejder på en daginstitution med udsatte unge fra 14-23 år, men i sin fritid arbejder hun også som fotograf. Nicolaj er en af de unge som bor på institutionen og interessere sig meget for gamle fotografier. Fotografierne er det fælles tredje, som kan give Maria og Nicolaj en succesoplevelse og lærer at de kan samarbejde om at tage nogle fede billeder.

Af Mette

Ingen kommentarer:

Send en kommentar